Kunstproject
"Achterharingvliet".HetKunstAtelier
Wijkverbetering
kan veel inhouden, maar heeft altijd tot doel de leefbaarheid in een
gedeelte van de stad te verbeteren. Zo ook bij dit project dat geïnitieerd werd
door het wijkorgaan "Stadsdriehoek". Elke
wijk, elke straat is echter weer anders, en dat bepaald mede de vorm/inhoud
van de verbeteringen.
Het kunstproject Achterharingvliet kende meerdere invalshoeken. Zo was
er de wens om twee basisscholen te betrekken bij een kunsttoepassing
voor deze straat. Kinderen in contact brengen met ouderen was een andere
wens.
Achterharingvliet komt uit op het Haringvliet, wat de unieke mogelijkheid
biedt om kinderen historisch besef bij te brengen van Rotterdam als
havenstad. Dat kinderen mede bepalen hoe hun stad eruitziet, is ook
niet te verwaarlozen. Kortom een project met beoogde diepgang. |
Kunst, onderwijs en wijkverbetering, een opdracht voor een kunstenaar/docent.
Dat ik als kunstenaar ook een lesbevoegheid bezit, bepaalde mede waarom
deze opdracht aan mij werd toegewezen. In de beschrijving van dit
project kunt u lezen hoe het project heeft vorm gekregen.
De
betrokkenen.
Zoals
eerder al aangehaald is wijkorgaan "De Stadsdriehoek de initiator
van dit project. Hun taak is het onder andere om de financiering rond
te krijgen. Bij projecten in de openbare ruimte heb je vaak te maken
met verschillende instanties die het financieel mogelijk moeten maken.
Dit project is mogelijk gemaakt door:
- De
Centrumraad Rotterdam.
- Stadswonen.
- Stichting
Elise Mathide.
- Centrum
Beeldende Kunsten.
Stadswonen beheert de woningen in Achterharingvliet.
De school die hun medewerking hebben verleend zijn:
- De
Jan Prinsschool.
- De
Willibrordschool.
Beiden te Rotterdam.
De inhoud van het project.
Het schoolproject
Door middel van een presentatie waarin een beeld geschetst wordt van
Rotterdam en zijn havenhistorie maken de leerlingen kennis met dit project.
In deze presentatie zijn filmpjes, foto's en schilderijen te zien die
een beeld scheppen van Rotterdam door de eeuwen heen.
Als aanvulling op deze presentatie gaan de kinderen een middag naar
het Maritiem museum.
Na deze input begint voor ze het echte werk, in de vorm van driedimensionale
werkstukken. Hiervoor zijn twee middagen uitgetrokken, waarna op een
derde middag de werkstukken geschilderd worden.
Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "Het schoolproject".
De uitvoering van de werkstukken in polyester
Wanneer je de werkstukken van de kinderen zo op een gevel zou
bevestigen zouden ze geen lang leven beschoren zijn. Daarom worden ze
in polyester nagemaakt, waardoor ze ook wat groter worden en netter
geschilderd zodat de bedoelingen van de kinderen echt zichtbaar worden.
Je mag van kinderen immers niet verwachten dat het gelijk virtuozen
zijn met het penseel. De tijdspanne waarin ze werken laat het niet eens
toe dat ze uiterst minutieus kunnen schilderen.
Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "De uitvoering".
Het resultaat op de gevels
De polyester werkstukken zijn zo gemaakt dat ze als een eenheid aan
de muur kunnen worden opgehangen. Er is echter wel vastgehouden aan
de oorspronkelijke werkstukken. Het resultaat is dinsdag 20 november
2007 ingewijd. Hierbij was er voor de leerlingen het een en ander georganiseerd.
Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "Het resultaat".
|