Kunstproject "Hildegardisschool".HetKunstAtelier De Hildegardisschool is een school in Rotterdam noord. In het kader van jeugd en de wijk is dit kunstproject tot stand gekomen. Het is een van 3 projecten die begin 2008 zijn opgestart waarbij steeds basisscholen uit Rotterdam noord zijn betrokken. Vanuit de school is de wens geuit om een kunstproject te doen met groep 8, met als achterliggende gedachte dat het een mooie afsluiter zou zijn voor hun verblijf op de Hildegardisschool. Het resultaat is dan bij wijze van spreken een afscheidscadeau. Het project is geïnitieerd door Ed de Meyer van stichting Daadkracht en gefinancierd de woningcorporatie WBR. De uitvoering van dit initiatief was in handen van Cornelis van Krieken en Natascha van der Linden, beide verbonden aan HetKunstAtelier.nl. |
Hildegardisschool Rotterdam-Noord. |
De Hildegardisschool is een basisschool in Rotterdam-noord. Zij is genoemd naar Hildegard von Bingen een kloosterlinge uit de middeleeuwen die nu nog bekend is van haar muziek en geschriften. Het is een school die ondanks haar naam leerlingen heeft met veel verschillende culturele achtergronden. |
Beide
zijn kunstenaar en hebben daanaast lesbevoegdheid. Hetkunstatelier.nl
stelt zich tot doel; kunst en cultuureducatie. Zij verzorgt ook lezingen
en workshops. De
betrokkenen. |
De
inhoud van het project. Het schoolproject Het thema voor dit kunstproject is 'Symbolen en amuletten'. Een PowerPoint-presentatie met uitleg, is de inleiding voor de leerlingen van groep 8. Met voorbeelden in de vorm van foto's, filmpjes en animaties wordt de leerlingen duidelijk gemaakt wat het thema inhoud. Het wordt ze ook duidelijk gemaakt dat de wereld vol zit van tekens en symbolen. Als aanvulling op deze presentatie gaan de kinderen een middag naar Boymans van Beuningen om te kijken of ze symbolen kunnen vinden op de middeleeuwse schilderijen die het museum rijk is. Met de digitale camera's, zonder gebruik van flits, worden er foto's gemaakt van de gevonden symbolen. Zo zijn de leerlingen doelgericht in het museum en verzamelen ze naslagwerk. Het 'echte werk' begint voor ze, na deze vooral visuele inleiding. Met dun golfkarton gaan de leerlingen nu in relief amuletten ontwerpen die de basis zullen zijn voor de objecten die de gevels zullen sieren. Hiervoor zijn twee lessen uitgetrokken, waarna er een derde les volgt waarin de werkstukken geschilderd worden. Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "Het schoolproject". |
De kunstwerken van de leerlingen worden omgezet in duurzame materialen, zodat ze weer en wind zullen doorstaan. |
Van
werkstukken naar objecten in duurzame materialen. Met de kunstwerken van de leerlingen wordt het ontwerp gemaakt wat de gevel zal sieren. Uitgangspunt hierbij is, dat de kinderen hun eigen werk direct herkennen in dit ontwerp. De werkstukken worden eerst wat netter gemaakt, je mag van kinderen immers niet verwachten dat het gelijk virtuozen zijn met het penseel. De lestijd waarin ze werken laat het niet eens toe dat ze uiterst minutieus kunnen schilderen. Belangrijk is dat de bedoeling duidelijk is, zowel in kleur als in relief. Dat is veilig naar de kinderen toe, zij zullen nooit een slecht figuur slaan, en het resultaat zal er daardoor ook goed uitzien. Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "De uitvoering". |
Het
resultaat op de gevels en de inwijding.
|