%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
PROJECTEN HETKUNSTATELIER |
Kunstproject "Da Costasschool" | Rotterdam |
Kunstproject
"Da Costaschool". In het kader van het Nelson Mandelafestival 2009 zijn er in twee scholen in de buurt van het Afrikaanderplein kunstprojecten geweest. De Da Costaschool is de eerste school die bij het kunstproject betrokken is. Het is een multiculturele basisschool. De klas die deelneemt is groep 8. Het kunstproject heeft hetzelfde thema als het festival dit jaar, "Powerfull diversity". Een prachtig thema om een kunstproject aan te verbinden, zeker gezien het multiculturele karakter van de school. Het project is medegefinancierd door Rotterdamidee en Deelgemeente Feijenoord. Het project is geïnitieerd door Ed de Meyer van het Nelson Mandelafestival. De uitvoering van dit initiatief was in handen van Cornelis van Krieken en Natascha van der Linden, beide verbonden aan HetKunstAtelier.nl. Beide zijn kunstenaar en hebben daarnaast lesbevoegdheid. Hetkunstatelier.nl stelt zich tot doel; kunst en cultuureducatie. Zij verzorgt ook lezingen en workshops. |
Da Costaschool Rotterdam-Zuid. |
De
Da Costaschool is een multiculturele basisschool in Rotterdam-zuid.
De school ligt in de buurt van het Afrikaanderplein waar jaarlijks het
Nelson Mandelafestival wordt gehouden. Een festival waar de verschillende
culturen in kleding, muziek en dans "acte de presence" geven.
|
De
betrokken instanties.
Allereerst zijn er natuurlijk de organisatoren van het Nelson Mandelafestival bij betrokken. Rotterdamidee heeft het plan gehonoreerd met een bijdrage aan dit initiatief. Rotterdamidee is een instantie waar steun kan worden gevraagd voor allerlei initiatieven. Participanten: - Da Costaschool. - Rotterdamidee. - Nelson Mandelafestival. - PWS-Rotterdam - Deelgemeente Feijenoord |
"Powerfull
diversity" als thema van dit project. |
Een van de animaties waarbij twee gezichten in elkaar overgaan/morfen. |
Van
werkstukken naar objecten in duurzame materialen. Met de kunstwerken van de leerlingen wordt het ontwerp gemaakt wat de gevel zal sieren. Uitgangspunt hierbij is, dat de kinderen hun eigen werk direct herkennen in dit ontwerp. De werkstukken worden eerst wat netter gemaakt, je mag van kinderen immers niet verwachten dat het gelijk virtuozen zijn met het penseel. De lestijd waarin ze werken laat het niet eens toe dat ze uiterst minutieus kunnen schilderen. Belangrijk is dat de bedoeling duidelijk is, zowel in kleur als in relief. Dat is veilig naar de kinderen toe, zij zullen nooit een slecht figuur slaan, en het resultaat zal er daardoor ook goed uitzien. Een uitvoerige beschrijving vindt u onder de link "De uitvoering". |
Het
resultaat op de gevels.
|