<%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%> Kunstproject Da Costaschool
PROJECTEN                                               HETKUNSTATELIER
 Kunstproject "Da Costasschool"

Rotterdam

Het schoolproject.
Het project zover als het de school aangaat, duurt 5 sessies van 1½ uur. Deze sessies resulteren in werkstukken die leiden tot het kunstobject en mozaieken voor de gevel van de school. De eerste twee sessies zijn ter voorbereiding op de keer dat de leerlingen bezig gaan met de werkstukken.
Allereerst is er een PowerPointpresentatie waarbij de leerlingen een goed beeld krijgen van het thema van het kunstproject, "Powerfull Diversity". Na deze presentatie gaat de klas naar het historisch museum voor de tentoonstelling "Jong 2009"
Met dit als "bagage", gaan de leerlingen in 3 sessies aan de slag. Een helft van groep 8 gaat mozaieken maken, de andere helft gaat zich bezighouden met reliëfs. De beschrijving die hier volgt, gaat enkel over de leerlingen die een reliëf gemaakt hebben. De mozaiek is niet door ons begeleid.

  - Een inleiding met een PowerPointpresentatie.
  - Het bezoek aan het Schielandhuis.
  - 2 sessies om werkstukken in reliëf te maken.
  - 1 sessie om de werkstukken te schilderen.


De inleiding.                                                                                                                         Naar begin.
De eerste kennismaking met de leerlingen begin met een inleiding waarbij gebruik wordt gemaakt van een computer, beamer en een PowerPoint-presentatie. Deze presentatie bevat beelden, geluid, video en animatie. Een echte voorstelling dus die de aandacht van de kinderen vasthoudt. De bedoeling is om de kinderen zoveel mogelijk visuele input te geven en het thema te verlevendigen.

Begindia van de presentatie De eerste dia van de PowerPoint-presentatie, met animatie. Het is eigenlijk een beeld om de beamer af te stellen.

Doordat het beeld voortdurend beweegt, wordt het oog er naar toe getrokken.
Morf
Beginnen met veel gekke gezichten, multicultureel, is een pakkende binnenkomer.
Een Gothic videoclip.Een Gothic videoclip.

De presentatie is zo opgebouwd dat er eerst een beeld wordt gegeven van oude oorspronkelijke culturen en wat het voorstelt. Daarna verplaatst de aandacht zich naar hedendaagse culturen waarbinnen jongeren zich bevinden. Rock, Hiphop, Punk en anderen. De presentatie laat zien dat deze hedendaagse culturen niet gekoppeld zijn aan etnische groepen maar dat jongeren zich individueel verbonden kunnen voelen met zo'n cultuur. Zo is er een filmpje van een Hiphop dansgroep uit de filipijnen, foto's van Japanse Gothic. Rappers zijn er van diverse nationaliteiten. De presentatie geeft aan dat powerfull diversity niet alleen afkomst inhoud, maar ook hoe mensen zich gedragen, kleden en van welke muziek ze houden.
De presentatie lokt reacties uit waardoor er een eerst contact wordt gemaakt met de leerlingen. Vijf sessies is een korte tijd om een indruk te krijgen van de leerlingen. Omdat interactie in de laatste 3 keren belangrijk is kan het contact niet vroeg genoeg beginnen.
Wat volgt is het museumbezoek.

Het bezoek aan het Schielandhuis.                                                                               Naar begin.
Rotterdam kent vele musea, zodat het niet moeilijk is om een museum te vinden die een tentoonstelling heeft, die aansluit bij het kunstproject. "Jong 2009", alsof ze met het project rekening hebben gehouden. Helaas laat het licht wat te wensen over om foto's te maken, flitsen mag immers niet. Toch is het nuttig om de leerlingen foto's te laten maken, omdat ze dat gefocust houden.
Later zijn er nog wat foto's gemaakt met statief, zodat er in ieder geval wat naslag materiaal van is, als geheugensteun.

Jong 2009Jong 2009, de tentoonstelling in het Schielandhuis.





















Een van de ruimtes van de tentoonstelling
Werkstukken in reliëf maken.                                                                                                Naar begin
Met de indrukken die de kinderen hebben opgedaan, wordt het tijd om aan de werkstukken te beginnen. Wat dat zal uiteindelijk het visuele resultaat opleveren van dit project. Daarvoor krijgen de kinderen iedere een paneel waarop ze kunnen werken. Om tot een relief te komen is er dun karton wat makkelijk te knippen of te snijden is. Met sneldrogende lijm is er vrij snel mee te werken. Om voor wat houvast te zorgen zijn er ook al allerlei vooraf uitgesneden vormen ter beschikking. Leerlingen die moeite hebben om iets te verzinnen krijgen daardoor al een eerste aanzet.


     
Er wordt hard gewerkt, langzaam aan krijgen de kunstwerken vorm. Ook daarin veel diversiteit.
Tijdens deze eerste les waarin ze beginnen met hun werkstuk, krijgen de leerlingen begeleiding in hoe ze de dingen kunnen aanpakken. Ergens moet er een vlammetje gaan branden waardoor ze de geest krijgen. Voor sommige is dat niet nodig, maar voor andere is het belangrijk dat ze op weg worden geholpen. Daarbij is het belangrijk om in hun belevingswereld te treden. Wat boeiend is, dat iedere leerling toch zijn eigen 'ding' doet.
Het is wel een spannend proces omdat nu de basis wordt gelegd voor de objecten die aan de schoolmuren komen te hangen.
De werkstukken schilderen.                                                                                                    Naar begin
De laatste sessie is er op gericht om de werkstukken kleur te geven. Met plakkaatverf wordt het reliëf geschilderd, zodat de leerlingen zich ook daarin kunnen uitleven. Veel verf in veel bakjes. Kleur geeft leven aan de kunstwerkjes.

        Een rapper zoals je nog nooit gezien hebt
. Wouw!
Omdat de vaardigheid om met verf en penseel niet bij iedereen even groot is, krijgen de kinderen de geruststelling dat hun werk uiteindelijk wat netter gemaakt wordt. Dat haalt drempels weg. Waar het om te doen is, is de bedoeling van het werkstuk. Wanneer het niet helemaal lukt om het werkstuk af te krijgen, hebben de leerlingen de mogelijkheid om aan te geven hoe ze het gehad willen hebben.
"Ruimte geven, en blokkades weghalen" moet leiden tot gevarieerde resultaten. Daarbij moet de praktische vaardigheid om netjes te kunnen schilderen geen hindernis vormen. De kinderen moeten 'uit hun dak' kunnen gaan.
De werkstukken vormen nu de basis voor de kunstobjecten. Wat belangrijk daarbij is, dat iedere leerling precies weet wat zijn bijdrage is geweest. Dat houdt in dat er wordt vast gehouden aan de beelden die de kinderen hebben gevormd, in kleur en reliëf. Een opgave maar ook een uitdaging. Vooraf aan het schoolproject weet je niet wat het project gaat opleveren, en blijft het dus open staan voor alles. Het gehele kunstproject is dus een proces waarbij je vooraf niet weet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Een kunstenaar op het lijf geschreven. Wat het resultaat van dit project is geworden, zit achter de knop/link 'Resultaat'. Hoe de objecten gemaakt zijn, is te zien onder de knop/link 'Uitvoering'.
Het materiaal is er, nu de uitvoering in duurzame materialen zodat het gevels kan opsieren.

 

  Het kunstproject