%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
PROJECTEN HETKUNSTATELIER |
Kunstproject "Da Costasschool" | Rotterdam |
Het
schoolproject. |
De eerste dia van de PowerPoint-presentatie, met animatie. Het is eigenlijk een beeld om de beamer af te stellen. |
Doordat het beeld voortdurend beweegt, wordt het oog er naar toe getrokken. |
Beginnen
met veel gekke gezichten, multicultureel, is een pakkende binnenkomer. |
Een
Gothic videoclip.
De
presentatie is zo opgebouwd dat er eerst een beeld wordt gegeven van
oude oorspronkelijke culturen en wat het voorstelt. Daarna verplaatst
de aandacht zich naar hedendaagse culturen waarbinnen jongeren zich
bevinden. Rock, Hiphop, Punk en anderen. De presentatie laat zien
dat deze hedendaagse culturen niet gekoppeld zijn aan etnische groepen
maar dat jongeren zich individueel verbonden kunnen voelen met zo'n
cultuur. Zo is er een filmpje van een Hiphop dansgroep uit de filipijnen,
foto's van Japanse Gothic. Rappers zijn er van diverse nationaliteiten.
De presentatie geeft aan dat powerfull diversity niet alleen afkomst
inhoud, maar ook hoe mensen zich gedragen, kleden en van welke muziek
ze houden. Het
bezoek aan het Schielandhuis.
|
Jong
2009, de tentoonstelling in het Schielandhuis. |
Een van de ruimtes van de tentoonstelling |
Werkstukken in
reliëf maken. Met de indrukken die de kinderen hebben opgedaan, wordt het tijd om aan de werkstukken te beginnen. Wat dat zal uiteindelijk het visuele resultaat opleveren van dit project. Daarvoor krijgen de kinderen iedere een paneel waarop ze kunnen werken. Om tot een relief te komen is er dun karton wat makkelijk te knippen of te snijden is. Met sneldrogende lijm is er vrij snel mee te werken. Om voor wat houvast te zorgen zijn er ook al allerlei vooraf uitgesneden vormen ter beschikking. Leerlingen die moeite hebben om iets te verzinnen krijgen daardoor al een eerste aanzet. |
Er wordt hard gewerkt, langzaam aan krijgen de kunstwerken vorm. Ook daarin veel diversiteit. |
Tijdens
deze eerste les waarin ze beginnen met hun werkstuk, krijgen de leerlingen
begeleiding in hoe ze de dingen kunnen aanpakken. Ergens moet er een
vlammetje gaan branden waardoor ze de geest krijgen. Voor sommige is
dat niet nodig, maar voor andere is het belangrijk dat ze op weg worden
geholpen. Daarbij is het belangrijk om in hun belevingswereld te treden.
Wat boeiend is, dat iedere leerling toch zijn eigen 'ding' doet. Het is wel een spannend proces omdat nu de basis wordt gelegd voor de objecten die aan de schoolmuren komen te hangen. |
Een rapper zoals je nog nooit gezien hebt. Wouw! |
Omdat
de vaardigheid om met verf en penseel niet bij iedereen even groot is,
krijgen de kinderen de geruststelling dat hun werk uiteindelijk wat
netter gemaakt wordt. Dat haalt drempels weg. Waar het om te doen is,
is de bedoeling van het werkstuk. Wanneer het niet helemaal lukt om
het werkstuk af te krijgen, hebben de leerlingen de mogelijkheid om
aan te geven hoe ze het gehad willen hebben. "Ruimte geven, en blokkades weghalen" moet leiden tot gevarieerde resultaten. Daarbij moet de praktische vaardigheid om netjes te kunnen schilderen geen hindernis vormen. De kinderen moeten 'uit hun dak' kunnen gaan. |
De
werkstukken vormen nu de basis voor de kunstobjecten. Wat belangrijk
daarbij is, dat iedere leerling precies weet wat zijn bijdrage is geweest.
Dat houdt in dat er wordt vast gehouden aan de beelden die de kinderen
hebben gevormd, in kleur en reliëf. Een opgave maar ook een uitdaging.
Vooraf aan het schoolproject weet je niet wat het project gaat opleveren,
en blijft het dus open staan voor alles. Het gehele kunstproject is
dus een proces waarbij je vooraf niet weet wat het uiteindelijke resultaat
zal zijn. Een kunstenaar op het lijf geschreven. Wat het resultaat van
dit project is geworden, zit achter de knop/link 'Resultaat'. Hoe de
objecten gemaakt zijn, is te zien onder de knop/link 'Uitvoering'. |
Het
materiaal is er, nu de uitvoering in duurzame materialen zodat het gevels
kan opsieren. |