%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
PROJECTEN HETKUNSTATELIER |
Kunstproject "Da Costasschool" | Rotterdam |
De
uitvoering in duurzame materialen. De werkstukken die de leerlingen hebben gemaakt tijdens het kunstproject, gaan gezamenlijk het beeld vormen van het kunstobject. Omdat het aan de gevel komt te hangen worden daarvoor weersbestendige materialen gebruikt. Om het reliëf te maken wordt er watervast multiplex gebruikt. Dit reliëf krijgt eerst een primer alvorens er met acrylverf kleur op wordt gezet. Allereerst moet er bepaald worden waar welk werkstuk in het totaal moet komen. Daarbij is belangrijk dat het geheel past op de voorbestemde plaats op de gevel. Daar gaan heel wat overdenkingen en discussies aan vooraf. De gevel van de Da Costaschool is op het oog een lastige gevel. Er is geen sprake van een blinde muur. Natascha van der Linden en ik, Cornelis van Krieken zijn uiteindelijk na veel puzzelen tot een oplossing gekomen. We hebben hiervoor echter eerst een kartonnen model van de gevel, zodat we een beeld hadden op welke formaat we de werkstukken moesten vergroten. |
Meten
en puzzelen. Het moet een geheel vormen en ook nog op de gevel passen.
Daarbij moest op voorhand ook nog bepaald worden hoe de kleuren zich
in het totaal zouden verhouden. Hiernaast liggen de onderdelen nog niet
verlijmd op de grondplaat. Het beeld begint zich te vormen. |
Met alle overwegingen in gedachte, begint de uitvoering van het kunstobject. Eerst het reliëf in multiplex, wat met al zijn schaduwen een boeiend schouwspel opleverd. De kleur moet dan nog komen. |
Een van de werkstukken die is omgezet in multiplex. Alle werken zullen
deze transformatie ondergaan en een deel van het geheel gaan vormen.
|
Alle
werkstukken bij elkaar vormen uiteindelijk een band. Al de reliëfs
hebben nu een plaats gekregen in het grote reliëf. Het is een driedimensionaal
kunstobject geworden met daarin kleinere kunstobjecten. De totale vorm die gekozen is levendig en zal contrasteren met de rechte lijnen in de gevel. Het object zal zeker niet over het hoofd worden gezien. Mooi als je weet dat iedereen was uitgekeken op het gele bord dat er al zo'n 25 jaar hing. |
|
Wanneer het reliëf de kleuren heeft gekregen die overeenkomen met het werkstuk van de leerling, vindt er een magische verandering plaats. Het komt overeen met de laatste schoolsessie waarin leerlingen hun werk van kleur voorzagen. Alles ziet er ineens toch weer anders uit! |
Alle
de werkstukken bij elkaar geven een uitbundigheid aan kleur. Het geheel
gaat spreken, "Powerfull diversity" in beeld gebracht. "Powerfull
diversity" in een geheel. Juist de verschillen in de werken schijnen
het totaal te versterken. Was dat niet het thema? |
Twee schragen om het geheel op schilderhoogte te krijgen. Veel detail dus nauwkeurig werken. Toch is het een belevenis om de "ding" te zien ontstaan. Met de orginele werken rondom kan het niet mis gaan. Ook deze orginelen zullen geëxposeerd worden. |
Het
heeft heel wat schilderwerk gekost om alles in reliëf
de kleur te geven die de werkstukken aangeven. Toch geeft het voldoening
om te zien wat de uitwerking is van kleur. De duurzaamheid van de verf
en de vernislaag zorgen ervoor dat de kleuren niet snel zullen verbleken.
De kwaliteit van de gebruikte materialen beschermen de objecten tegen
alle weersinvloeden. |
Bijna
af, enkel nog de kleine dingetjes. Wat zal het een kleurspektakel geven
op de gevel van de school. Niemand zal zich later nog dat gele bord
herinneren. Nu maar hopen dat het kunstobject de goede grootte heeft. Dat blijft toch altijd weer spannend. |
Wanneer
het werk is afgerond, kan het geheel aan de muur bevestigd worden. Dat
is een helse klus vanwege de plaats waar het moet komen. Onder de link
"Het resultaat" zit de beschrijving van de bevestiging. en
hoe de school er nu uitziet. |